Fundacja Karpacka – Polska

Fundacja Karpacka – Polska

WYSTAWA FUNDACJI KARPACKIEJ – POLSKA I NATIONAL GEOGRAPHIC PT. „NASZE KARPATY”

fundkarpackapolFundacja Karpacka – Polska powstała w Sanoku w 1999 roku i zastąpiła istniejący na obszarze Polski Fundusz na Rzecz Rozwoju Euroregionu Karpackiego. Powstanie i działalność Fundacji były możliwe dzięki wieloletniej współpracy z Fundacją Charlesa Stewarta Motta z USA. Misją Fundacji – Karpackiej Polska jest wspieranie rozwoju społecznego i gospodarczego górskich przygranicznych obszarów województwa podkarpackiego. W ciągu ostatnich dziesięciu lat fundacja objęła swymi programami region zamieszkały przez dwa miliony osób. Wypracowana przez lata aktywności koncepcja programowa, formuła finansowania oraz procedury sprawiły, iż Fundacja Karpacka – Polska jest postrzegana jako jedna z największych i najważniejszych instytucji sektora pozarządowego na Podkarpaciu.

alpykarpatom

Od 2011 roku Fundacja Karpacka – Polska realizuje wieloletni projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE pt. „Alpy Karpatom – projekt na rzecz uwolnienia potencjału ekonomicznego górskich południowych obszarów województwa podkarpackiego”, który otrzymał dofinansowanie w wysokości ponad 16 mln złotych. Ważną rolę w projekcie odgrywa kompleksowa promocja Bieszczad i Beskidu Niskiego. Istotnym zadaniem projektu jest utworzenie partnerskiej sieci sprzedaży i marketingu produktu lokalnego „MADE IN KARPATY”, certyfikującej charakterystyczne dla regionu produkty z trzech kategorii: żywność, turystyka i rękodzieło. 76 % funduszy projektu trafiło do przedsiębiorców i organizacji pozarządowych w formie dotacji na poprawę infrastruktury turystycznej, popularyzację ciekawych miejsc, rozwój produktów lokalnych terenów południowo – wschodniej Polski, położonych bezpośrednio w sąsiedztwie Słowacji i Ukrainy. Do przedsiębiorstw dotychczas trafiło 170 dotacji na łączna kwotę około 10 235 000 zł.  Organizacje pozarządowe otrzymały 124 dotacje na łączną kwotę 2 491 000 zł. Dzięki projektowi młodzi przedsiębiorcy i liderzy lokalnych organizacji wzięli udział w stażach w Szwajcarii i  szkoleniach.

madeinkarpatySzeroko zakrojoną kampanię promocyjną projektu i regionu realizuje Agencja Promocji Górskich Obszarów Podkarpacia, poprzez: spoty reklamowe w telewizji ogólnopolskiej, artykuł w National Geographic i portal internetowy www.alpykarpatom.pl, produkcję maskotki regionu Ryś Karpacki oraz marketing produktu lokalnego Made in Karpaty. 
W ramach projektu wydano również książkę dziennikarza i publicysty Jerzego Sadeckiego pt. „Przestrzeń otwarta, otwarci ludzie, Podkarpacie”, opisującą region przez pryzmat lokalnych ludzi sukcesu.
Zrealizowany został także film dokumentalny wyreżyserowany przez Grzegorza Gajewskiego pt. „Gdzie niedźwiedzie piwo warzą”, opisujący historię polskich Karpat, ich rozwój na przestrzeni dziejów, migracje ludności, rozwój cywilizacyjny i kulturę mieszkańców. Ukazuje ważne miejsca oraz sylwetki ludzi pochodzących z regionu. 5 lipca 2013 roku film otrzymał trzecią nagrodę Międzynarodowego Festiwalu Filmów Turystycznych w Zagrzebiu, w kategorii „Najlepszy film dokumentalny do 60 minut”. W ramach działań promocyjnych projektu zorganizowano również ogólnopolski konkurs na Wzór Regionalny pt. „Motyw z Podkarpacia”, który był skierowany do artystów ludowych, grafików, projektantów. Celem konkursu było zainspirowanie twórców do czerpania inspiracji z lokalnego dziedzictwa, zarówno historycznego, jak i przyrodniczego obszarów górskich i podgórskich województwa podkarpackiego oraz promocja tak zebranego zbioru motywów w postaci publikacji pokonkursowej, której celem będzie promocja i upowszechnienie zebranego repertuaru form.

Fundacja Karpacka – Polska była również organizatorem Międzynarodowego Konkursu Fotograficznego „Nasze Karpaty”. Wykonawcą oraz patronem konkursu był magazyn National Geographic Polska, a przewodniczącą jury Martyna Wojciechowska.

„Byłam mile zaskoczona wysokim poziomem nadesłanych fotografii i zdziwiona, jak fotogenicznym miejscem okazały się Karpaty. Szczególnie uchwycone o nietypowych porach dnia, czy podczas różnych warunków atmosferycznych. Deszcz, mgły, zachody słońca. Karpaty wyglądają wtedy absolutnie bajkowo!” – mówi Martyna Wojciechowska, naczelna magazynu National Geographic i przewodnicząca jury. Celem konkursu była promocja regionu poprzez fotografie, ukazujące bogactwo i unikalność Karpat, ich przyrodę, dziedzictwo kulturowe, ludność oraz architekturę państw karpackich. Na konkurs nadesłanych zostało 2 580 fotografii. Po wyłonieniu 3 zwycięzców oraz przyznaniu 27 wyróżnień, z nagrodzonych zdjęć utworzona została wystawa fotograficzna, zaprezentowana szerszej publiczności w formie 32 wielkoformatowych plansz o wymiarach 70x100 cm. Wystawa fotograficzna prezentowana była m. in. w prestiżowych centrach handlowych pięciu największych miast: w Galerii Przymorze w Gdańsku, Wola Park w Warszawie, Galerii Magnolia we Wrocławiu, Bonarka City Center w Krakowie, Millennium Hall w Rzeszowie oraz podczas Międzynarodowych Targów Turystycznych Tour Salon w Poznaniu i Targach Agrotravel w Kielcach. Celem organizacji wystawy jest przyciągnięcie turystów do odwiedzenia unikalnego regionu łańcucha Karpat. 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA WYSTAWY PODCZAS TARGÓW ATRAKCJE REGIONÓW W KATOWICACH W DNIACH 13-15 MAJA 2016!

Fundacja Karpacka –Polska
ul. Rynek 7, 38-500 Sanok
www.alpykarpatom.pl
www.madeinkarpaty.org
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

swissProjekt „Alpy-Karpatom” realizowany przez Fundację Karpacką – Polska, jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE.